چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

یورو ۲۰۲۴ با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید و رکوردهای زیادی در این تورنمنت جا به جا شد.

یورو۲۰۲۴

به گزارش همشهری‌آنلاین، ۶ بازیکن با ۳گل، بهترین گلزنان مسابقات شدند: هری کین از انگلیس، گئورگی میکاوتادزه از گرجستان، جمال موسیالا از آلمان، کودی خاکپو از هلند، ایوان شرانتس از اسلواکی و دنی اولمو از اسپانیا.

این دوره هم مثل دوره قبلی ۱۱گل به‌خودی داشت اما مشخص نیست چرا گل به‌خودی ژول کنده به فرانسه، به نام اولمو محاسبه شد. ۱۰گل به‌خودی رسمی: ماکسیمیلیان وبر (اتریش مقابل فرانسه)، یان فرتونگن (بلژیک مقابل فرانسه)، رابین هراناچ (چک مقابل پرتغال)، آنتونیو رودیگر (آلمان مقابل اسکاتلند)، ریکاردو کالافیوری (ایتالیا مقابل اسپانیا)، دونیل مالن (هلند مقابل اتریش)، رابین لو نورمان (اسپانیا مقابل گرجستان)، سامت آکایدین (ترکیه مقابل پرتغال) و مرت مولدور (ترکیه مقابل هلند).

اسپانیا نخستین تیمی شد که ۷بازی و همه مسابقات یک دوره یورو را می‌برد.

یامال با ۱۷سال و یک روز سن جوان‌ترین فاتح جام شد. او همه رکوردهای مخصوص به جوان‌ترین‌ها را زد.

این دوره سریع‌ترین و دیرترین گل‌های تاریخ یورو به ثمر رسیدند. ندیم بایرامی در نخستین بازی گروهی آلبانی پس از ۲۳ثانیه به ایتالیا گل زد که سریع‌ترین گل بود. کوین کسوبوت دقیقه۹۰+۱۰ برای مجارستان مقابل اسکاتلند گل زد که دیرترین گل تاریخ مسابقات بود.

گروه E نخستین گروه در تاریخ یورو بود که هر ۴تیم با امتیاز برابر مسابقاتشان را به پایان بردند. رومانی، بلژیک، اسلواکی و اوکراین پس از یک برد، یک تساوی و یک شکست به‌کار خود پایان دادند. از این گروه فقط اوکراین حذف شد.

برای سومین دوره متوالی، مدافع عنوان قهرمانی در مرحله یک‌هشتم حذف شد؛ ایتالیا در سال۲۰۱۶، پرتغال در سال۲۰۲۰ و آلمان در این دوره. اسپانیا باید در یورو۲۰۲۸ مراقب باشد.

گل‌های مورد انتظار انگلیس فینالیست(۶.۱۵) در ۷بازی کمتر از کرواسی(۶.۵۵) بود که فقط ۳بازی انجام داد.

چک‌(۳گل) در مرحله گروهی بیشتر از ۹تیم دیگر گل زد اما فقط یک امتیاز گرفت.

از سال۲۰۰۲ تیم‌های اسپانیایی در ۲۷فینالی که حضور داشته‌اند، ‌ تیم‌های غیراسپانیایی را برده‌اند. فقط اسپانیایی‌ها توانسته‌اند تیم‌های این کشور را در فینال‌های مختلف شکست دهند.

لوکا مودریچ با ۳۸سال و ۲۸۹روز سن در بازی مرحله گروهی کرواسی مقابل ایتالیا، مسن‌ترین گلزن ادوار یورو شد؛ بالاتر از ایویکا واستیچ از اتریش.

بازی آخر گروه F بین چک و ترکیه رکورد بیشترین تعداد کارت را شکست؛ ۱۹کارت شامل ۱۷کارت زرد و ۲کارت قرمز؛ ۷کارت برای چک و ۱۲کارت برای ترکیه.

در مرحله یک‌هشتم نهایی دیوگو کاستا دروازه‌بان پرتغالی، در بازی با اسلوونی و در ضربات پنالتی ۳سیو انجام داد و رکورد بیشترین مهار در ضربات پنالتی یک مسابقه در یورو را شکست. این در حالی بود که اسلوونی نخستین تیم در تاریخ مسابقات شد که تمام پنالتی‌های خود را از دست داده است.

درمجموع ۵۱مسابقه در این دوره ۱۱۷گل رد و بدل شد با میانگین ۲.۲۹گل در هر مسابقه.

رودری از اسپانیا بهترین بازیکن جام شد. کفش طلا هم به بازیکنی از همین تیم رسید؛ به دنی اولمو با ۳گل زده و ۲پاس‌گل.

تیم ملی اسپانیا ۹.۲۴میلیون یورو پاداش قهرمانی گرفت. آنها به ازای هر برد در مرحله گروهی ۵۰۰هزار یورو (۱.۵میلیون)، برد یک‌هشتم ۱.۵، برد در یک‌چهارم ۲.۵ و پیروزی در نیمه‌نهایی ۴میلیون یورو پاداش گرفته بودند.

کریستیانو رونالدو نتوانست در ششمین یوروی پیاپی خود هم گل بزند: ۲۳شوت، بدون گل و اشک زیاد. پس از دکو در یورو۲۰۰۴ که ۲۴شوت بدون نتیجه داشت، رونالدو با گل مورد انتظار ۳.۶ بدترین رکورد را به‌جا گذاشت. تنها امباپه‌(۲۴) شوت‌های بیشتری نسبت به رونالدو داشت و البته برخلاف کریستیانو پنالتی‌اش را در جریان بازی گل کرد.

پپه پرتغالی با ۴۱سال و ۱۳۰روز سن در یک‌چهارم نهایی مقابل فرانسه مسن‌ترین بازیکن یورو شد و گابور کرالی مجار را جا گذاشت.

کد خبر 867425
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha